Пропустити навігацію EPAM

Саботаж: причини та способи протидії

Лайфхаки
  • Project Management
  • Business Analysis
  • Soft Skills
  • TechTalk

Запис вебінару наприкінці статті

Ми стикаємося із проявами саботажу у нашому житті частіше, ніж нам здається. Ба більше, ми самі інколи беремо пряму чи опосередковану участь у ньому, не завжди усвідомлюючи це. Саботаж, зокрема в ІТ-сфері, може виникати як всередині команди, так і надходити зовні від клієнта. Оскільки переважно він має негативні наслідки, нам потрібно розуміти, як працювати з відповідними проблемними ситуаціями та навіть уміти конвертувати їх на власну користь.

Саботаж як загальне поняття передбачає намагання послабити політичну, урядову або організаційну структуру через процеси деморалізації, дестабілізації, розділення або руйнування. Незалежно від ситуації та сфери саботаж зазвичай спрямований на зупинку певної діяльності, слугуючи реакцією на те, що нас не влаштовує, як нове, так і вже існуюче. Саботаж, якщо його не зупинити на ранніх етапах, може призвести до руйнування наявних ресурсів, зупинки виробничих процесів, виконання неякісної роботи та репутаційних збитків. Про те, як визначити, що ми перебуваємо в умовах саботажу та як з цим боротися, розповіла спікерка вебінару Марія Терлецька, провідний бізнес-аналітик EPAM.

Робота із проявами саботажу є не лише зоною відповідальності керівництва, а і всієї команди. У таких ситуаціях важливо бути готовими та розуміти, що відбувається і як правильно на них реагувати. Зазвичай в основі саботажу як у командах, так і в індивідуальних випадках, лежить страх невизначеності під час виконання тих чи інших завдань. Його можна зменшити шляхом реалізації поточних робочих процесів та поглиблення відповідного досвіду. Цей страх породжує появу іншого виду страху: втрати контролю, який у свою чергу можна подолати шляхом правильної побудови комунікації в команді, з клієнтами та підрядниками. Крім цього, у роботі спеціалістам вкрай важливо аналізувати ситуації, що виникають, зважаючи на свій стан для того, щоб уникнути самосаботажу.

Сьогодні ми стоїмо на порозі технологічної революції, спрямованої на більш масове застосування технологій штучного інтелекту та автоматизації. Страх змін також може стати причиною саботажу для спеціалістів, які бояться або появи додаткового навантаження, або втратити роботу загалом. Бажання захистити себе від нововведень може стати причиною спротиву серед таких фахівців та закласти основу для сумнівів у собі, своїх навичках та цінності.

Окремо спікерка вебінару виділяє шкоду так званого «італійського страйку» (work-to-rule), коли спеціалісти в команді виконують свою роботу виключно у тому обсязі, який прописаний у посадових інструкціях та у визначені терміни. Це зі свого боку породжує бюрократичну атмосферу, яка може спричинити уповільнення або зупинку процесів, оскільки бізнес-процеси мають бути гнучкими. На додаток спеціалісти також саботують свою роботу, коли відкладають виконання того чи іншого завдання всіма способами та не надають зворотний зв'язок.

Однак є гарні новини: саботаж можна попередити, розуміючи причини його виникнення та володіючи інструментами для його усунення. Як тільки ви запідозрили спроби саботажу серед окремих осіб, спікерка радить спостерігати за ними. Серед чітких ознак вона виділяє підвищений рівень тривожності, висування непослідовних вимог, ігнорування зустрічей та електронних листів, пояснюючи це удаваною зайнятістю. Також в осіб, які пробують саботувати вашу роботу, може спостерігатися радикальна зміна думок та позицій, які звучать по-одному під час персональних розмов, однак подаються інакше на зустрічах у присутності інших колег. У таких випадках спікерка радить вести протоколи зустрічей, фіксувати обговорені питання і позиці, таким чином надалі захистити себе від подвійних трактувань. Варто також звертати увагу на вимоги й очікування до вас з боку ваших колег і замовників, якщо вони виходять за межі ваших посадових інструкцій та професійних навичок. У таких випадках спікерка радить звертатися та уточнювати такі очікування у вашого безпосереднього керівника.

У разі, якщо в команді або під час роботи з клієнтом виникають ситуації саботажу, важливо зберігати спокій та пам’ятати, що у більшості випадків проблема полягає аж ніяк не у вас. Слід бути максимально ввічливими та спокійними, а також діяти в рамках правил компанії. Вам варто спостерігати та аналізувати, у чому може полягати проблема та визначити, який саме страх з вищеперелічених може лежати в основі тієї чи іншої поведінки, а також спробувати усунути його. В основі вирішення більшості проблем є вміння комунікувати та бажання почути того, з ким виник конфлікт або складна ситуація. Саме правильно поговоривши з людиною, ви можете виправити ситуацію, що склалася, і так удосконалити ваш подальший процес співпраці. Однак, у випадках, коли це не допомагає, спікерка, радить вдаватися до свідомої та доцільної ескалації, звертаючись за допомогою до ваших керівників та старших колег. Пам’ятайте завжди, що ситуація із саботажем - це не лише ваша проблема, і ви завжди можете просити про підтримку.

Випадки саботажу спричиняють ризики вигорання, виконання понаднормової роботи через нереалістичні умови контрактів, фрустрації та розчарування в системі, бізнесі або в самій компанії, що в будь-якому випадку матиме негативні наслідки. Для того, щоб уникнути таких ситуацій або бути готовими вирішувати їх, важливо удосконалювати власні комунікаційні навички, стресостійкість, уміння розв'язувати проблеми, вести складні перемовини, шукати порозуміння, активно слухати та уміти прислухатися до себе. Розуміння, що нами завжди в першу чергу керує страх, допомагає легше визначити причину деструктивної поведінки колег або клієнтів. Також не завадить проговорити ситуацію, що склалася та визначити ефективні шляхи виходу з неї для усіх сторін.

Щоб дізнатись більше та отримати порцію надзвичайно корисної інформації, подивіться запис вебінару на YouTube-каналі EPAM.

Не забувайте слідкувати за нашими новинами, в EPAM безліч цікавого і корисного. Робити це зручно на наших сторінках у Facebook, Twitter, Telegram або Youtube, а ще радимо заглядати у розклад наших подій на сайті у відповідному розділі — Календар подій.

Підписатися на новини

Чудово! Ми вже готуємо добірку актуальних новин для вас :)

Вибачте, щось пішло не так. Будь ласка, спробуйте ще раз.

* Обов'язкові поля

*Будь ласка, заповніть обов’язкові поля

Вакансії EPAM Ukraine у Київ | Львів | Харків | Дніпро | Вінниця | Івано-Франківськ | Одеса | Чернівці | Хмельницький | Рівне | Ужгород | Тернопіль | Луцьк за напрямком Java | JavaScript | .NET | DevOps | Experience Design | Software Testing | Business Analysis | Python| Big Data | Mobile | Solution Architect | Ruby on Rails у містах за напрямком Java вакансії Київ | Java вакансії Харків | Java вакансії Львів | Java вакансії Вінниця | Java вакансії Одеса | Java вакансії Івано-Франківськ | Java вакансії Чернівці | Java вакансії Хмельницький | Java вакансії Рівне | Java вакансії Ужгород | Java вакансії Тернопіль | Java вакансії Луцьк | JavaScript вакансії Київ | JavaScript вакансії Харків | JavaScript вакансії Львів | JavaScript вакансії Вінниця | JavaScript вакансії Одеса | JavaScript вакансії Івано-Франківськ | JavaScript вакансії Чернівці | JavaScript вакансії Хмельницький | JavaScript вакансії Рівне | JavaScript вакансії Ужгород | JavaScript вакансії Тернопіль | JavaScript вакансії Луцьк | DevOps вакансії Київ | DevOps вакансії Харків | DevOps вакансії Львів | DevOps вакансії Вінниця | DevOps вакансії Одеса | DevOps вакансії Івано-Франківськ | DevOps вакансії Чернівці | DevOps вакансії Хмельницький | DevOps вакансії Рівне | DevOps вакансії Ужгород | DevOps вакансії Тернопіль | DevOps вакансії Луцьк