Вакансії EPAM Ukraine у Київ | Львів | Харків | Дніпро | Вінниця | Івано-Франківськ | Одеса | Чернівці | Хмельницький | Рівне | Ужгород | Тернопіль | Луцьк за напрямком Java | JavaScript | .NET | DevOps | Experience Design | Software Testing | Business Analysis | Python| Big Data | Mobile | Solution Architect | Ruby on Rails у містах за напрямком Java вакансії Київ | Java вакансії Харків | Java вакансії Львів | Java вакансії Вінниця | Java вакансії Одеса | Java вакансії Івано-Франківськ | Java вакансії Чернівці | Java вакансії Хмельницький | Java вакансії Рівне | Java вакансії Ужгород | Java вакансії Тернопіль | Java вакансії Луцьк | JavaScript вакансії Київ | JavaScript вакансії Харків | JavaScript вакансії Львів | JavaScript вакансії Вінниця | JavaScript вакансії Одеса | JavaScript вакансії Івано-Франківськ | JavaScript вакансії Чернівці | JavaScript вакансії Хмельницький | JavaScript вакансії Рівне | JavaScript вакансії Ужгород | JavaScript вакансії Тернопіль | JavaScript вакансії Луцьк | DevOps вакансії Київ | DevOps вакансії Харків | DevOps вакансії Львів | DevOps вакансії Вінниця | DevOps вакансії Одеса | DevOps вакансії Івано-Франківськ | DevOps вакансії Чернівці | DevOps вакансії Хмельницький | DevOps вакансії Рівне | DevOps вакансії Ужгород | DevOps вакансії Тернопіль | DevOps вакансії Луцьк
Штучний інтелект: загрози і можливості
Штучний інтелект (ШІ) доволі швидко інтегрувався у наше сучасне життя і широко застосовується у додатках, якими ми користуємося щодня. З ним ми навчилися заощаджувати наш час, передаючи виконання звичайних, а іноді і складних специфічних завдань автоматизованим процесам та алгоритмам. Стрімкий розвиток технологій штучного інтелекту має здебільшого позитивний вплив, однак і передбачає низку небезпек і загроз.
Про це та про майбутнє штучного інтелекту розповіли спікери вебінару та ІТ-спеціалісти компанії EPAM: Віталій Бондаренко, Principal, Technology Consulting, Олександр Решетнік, Senior Software Engineering Manager та Євген Андрушко, Project Manager. Сьогодні штучний інтелект використовується майже у всіх сферах – як у галузі медичної діагностики, так і в управлінні транспортними засобами без водіїв. Наразі ми стоїмо на порозі революції, коли штучний інтелект активно розвивається, а процеси автоматизації стають такими звичними у побуті. Так, наприклад, ми уже давно відчули комфорт у можливості розраховуватися у автоматизованих касах магазинів без касирів.
Одним із поштовхів до стрімкої діджиталізації у свій час став локдаун та популяризація віддаленого формату роботи. Оскільки ми дуже швидко звикаємо до автоматизованих процесів, ми прагнемо їх удосконалення, що пояснює вагомі розробки у сфері штучного інтелекту за останні роки. Вони уже змінюють окремі галузі та поступово оновлюють чи замінюють певні професії. Варто зазначити, що штучний інтелект може виконувати майже всю рутинну роботу за умови проведення відповідної реорганізації бізнес-процесів. Генеративні технології автоматизовують виконання таких завдань, як створення контенту, дизайн та обслуговування клієнтів, тим самим змінюючи робочі процеси. Це частково може призвести до втрати певних позицій або появи нових, таких як, наприклад, оператор 3D-принтера. Розвиток технологій штучного інтелекту сприятиме появі нових можливостей працевлаштування за такими напрямками, як розробка штучного інтелекту, машинне навчання, аналіз даних та інші.
Штучний інтелект має безліч переваг для його використання у роботі і повсякденному житті. Він значно оптимізує наші щоденні процеси написання електронних листів, повідомлень або маркетингових презентацій. Спеціалісти можуть тепер дуже швидко за потреби готувати статті або публікації на конференції із застосуванням ChatGPT. Як правило, технічним спеціалістам непросто формувати свої думки на папері, а штучний інтелект ефективно допомагає їм у цьому. Терміни для підготовки тих чи інших матеріалів скоротилися майже вдвічі, оскільки ChatGPT, для прикладу, презентує готові блоки текстів та тематичні картинки за запитом. Його використання з преміальним акаунтом надає ще більше можливостей для пришвидшення виконання завдань як для окремих осіб, так і для компаній.
Пошук подібної інформації у браузері раніше займав значно більше часу. Однак, важливо пам’ятати, що будь-яку інформацію, отриману за допомогою штучного інтелекту, потрібно перевіряти. Спікери вебінару радять працювати із технологіями ШІ у діалоговому режимі для того, щоб структурувати отриману інформацію і, зокрема, мати можливість задавати питання тому чи іншому чат-боту. Наразі чат-боти, зокрема, ChatGPT можна вбудовувати у різні застосунки. Кількість додатків з таким функціоналом лише буде зростати і надавати все більше гарних можливостей для користувачів. Також поступово у таких додатках з’являться нові або будуть покращені існуючі текстові і голосові інтерфейси. Одним із гарних прикладів уже розширеного функціоналу чат-боту є чат-бот Приват24, який постійно оновлюється і покращується. Окрім цього, варто зазначити, що наразі компаніям не потрібно розробляти окремі чат-боти, а достатньо лише придбати готовий сценарій JavaScript та застосувати його на сайті. Це забезпечить наступний рівень використання технологій кінцевими користувачами та підвищить привабливість тих чи інших компаній.
Розвиток технологій штучного інтелекту також приносить велику користь для ІТ-спеціалістів у їх роботі та розвитку ІТ-сфери у цілому. Популяризація ChatGPT та його уміння писати код передбачає, що безпосередня якість коду буде покращуватися, швидкість його написання стане вищою, а процес управління кодом стане більш автоматизованим. Застосування технологій ШІ в ІТ-процесах удосконалює процеси програмування та управління проєктами. Штучний інтелект поступово буде генерувати код на рівні досвідчених ІТ-спеціалістів рівнів junior та middle, уникаючи помилок. Роль же самих junior та middle фахівців поступово зміниться. Спікери вебінару вважають, що з часом ефективно працюватимуть нові команди, у яких увесь проєкт зможуть будувати один спеціаліст рівня senior та згодом один лідер команди, застосовуючи кілька спеціалізованих моделей, створених під спеціальні домени. Однак, на думку спікерів, класичні проєкти з можливістю росту спеціалістів до рівня senior теж залишаться. На них junior та middle фахівці будуть застосовувати ШІ для вирішення тих чи інших завдань. З часом зміниться також і функціонал розробників DevOps, оскільки процеси хостингу та побудови контейнерів ставатимуть більш автоматизованими. Рішення з розробки будуть приймати безпосередньо ІТ-спеціалісти, однак усі процеси будуть значно пришвидшені та оптимізовані. Окрім цього, штучний інтелект також полегшить роботу проєктного менеджера, оскільки він зможе генерувати команду автоматично, опираючись на вимоги та цілі проєкту.
Особливість штучного інтелекту та, зокрема, ChatGPT полягає у тому, що він базується в основному на двох процесах: обробці природньої мови (NLP) з використанням нейронних мереж для навчання та застосуванні моделі розподіленої обробки даних. Текст, згенерований ШІ, є унікальним і не повторюється. На основі відповідного запиту ШІ пропонує декілька варіантів, які ми можемо протестувати і обрати той, який підходить найкраще. Так, наприклад, NASA наразі активно застосовує штучний інтелект під час будівництва нових конструкцій, задаючи технічні параметри та завдання для подальшого генерування рішень. Технології штучного інтелекту дозволяють створювати футуристичні конструкції, які людина навіть і не змогла би колись придумати. Окрім цього, ШІ є дуже помічним у фінансовій сфері, зокрема, під час розрахунку біржових курсів, планування фінансових прогнозів та варіантів їх впливу на діяльність інвесторів. Штучний інтелект дозволяє автоматизувати багато важливих процесів, наприклад, і у гірничобудівній сфері. Технології ШІ також активно застосовуються у процесі моделювання моторизованих протезів за допомогою використання нейронних мереж, що людство не могло би уявити ще декілька десятків років тому.
На думку спікерів вебінару, із розвитком технологій ШІ поступово буде змінюватися і система освіти. Так, наприклад, навчальні програми будуть включати вивчення основ програмування із застосуванням штучного інтелекту. Автоматизовані технології допоможуть підвищити ефективність студентів та спеціалістів, а також нададуть їм можливість зосереджуватися на більш важливих завданнях. Спікери вебінару притримуються думки, що загальні предмети зрештою варто буде залишити в навчальних програмах, оскільки вони допомагають розвивати критичне мислення та формувати світогляд серед слухачів. Станом на сьогодні штучний інтелект та ChatGPT, зокрема, можуть повністю автоматизувати процес навчання студента уже на рівні магістра. Слухачі можуть писати свої наукові роботи та генерувати список бібліографії із застосуванням автоматизованих процесів. Однак, у таких ситуаціях надзвичайно важливо зберігати баланс між застосуванням технологій ШІ та аналізом інформації, яку ви отримуєте, оскільки вона може не відповідати дійсності повною мірою. При написанні наукових робіт ми в першу чергу повинні опиратися на власний досвід, отриманий зокрема на зустрічах, конференціях, а також на практиці. Нові технології не зможуть повноцінно замінити науковців та академіків, однак, зможуть значно полегшити їх роботу та проведення досліджень.
Наразі досить гостро стоїть питання забезпечення приватності та безпеки даних, зокрема, під час роботи зі штучним інтелектом. Інтенсивність розвитку технологій має як позитивний вплив, так і несе певні виклики, а отже розробники повинні визначити обмеження до безпечного рівня інформації, доступ до якої можуть надавати користувачі. Так, наприклад, коли ми надсилаємо певний запит на отримання інформації, ми повинні розуміти, що для аналізу використовуються наші дані, і зазвичай ми не можемо контролювати, яким чином вони будуть застосовуватися у подальшому. Так, наприклад, у політиці компанії OpenAI, яка є розробником уже дуже популярного ChatGPT, вказано, що її працівники можуть використовувати наші дані для проведення досліджень та навчання. Саме тому ми маємо з обережністю надавати доступ до наших даних, оскільки ми ніколи не знаємо, наскільки безпечним є збереження наданої нами інформації, та хто може нею користуватися. Незважаючи на зручність і доступність автоматизованих і швидких згенерованих даних, ми повинні постійно перевіряти достовірність отриманої інформації. Так, наприклад, коли ми отримуємо відповідь на запит у ChatGPT, ми повинні усвідомлювати, що надана інформація базується на даних в інтернеті, а отже, ми не можемо стовідсотково покладатися на неї, не проаналізувавши та додатково не перевіривши її. Окрім цього, з психологічної та соціально-етичної точки зору, ми все більше стаємо залежними від технологій, що негативно може позначитися на нашій поведінці.
У майбутньому спікери вебінару прогнозують два вектори розвитку штучного інтелекту, а саме ріст його потужності та покращення інструментів, які забезпечують взаємодію зі ШІ для отримання оптимального результату. Наразі доволі важко передбачити потенційні економічні та соціальні загрози. Найбільші етичні виклики для людства можуть з‘явитися тоді, коли ми надамо цим технологіям можливість приймати самостійні рішення, від яких залежить життя інших людей. Окрім цього, є побоювання, що штучний інтелект з часом і наданням йому все більшої кількості можливостей пройде свого роду певний етап самоусвідомлення і стане повноцінною самостійною особистістю. Прогнози щодо такого розвитку подій не є оптимістичними, а отже у процесі розвитку ШІ спеціалісти повинні закладати певні обмежувачі для того, щоб попередити появу серйозних загроз для людства. У майбутньому також з’явиться високий запит на те, щоб організації могли завантажувати свої дані, включаючи корпоративну документацію, у ChatGPT для того, щоб швидко отримувати необхідну аналітичну інформацію. Однак, для того, щоб зробити цей процес безпечним, ШІ та, зокрема, ChatGPT має забезпечувати конфіденційність інформації. З цієї та багатьох інших причин розробники ШІ повинні пріоритезувати питання захисту даних користувачів і забезпечення контролю їх використання. Це є, зокрема, важливим, враховуючи той факт, що наразі рівень зацікавленості до технологій масово зростає серед користувачів, які не до кінця розуміють, як правильно і раціонально ними кориcтуватися. Можна передбачити певні напрямки розвитку штучного інтелекту, однак деякі вектори він визначить для себе сам, і саме це важко спрогнозувати на майбутнє.
Штучний інтелект уже спромігся перевести значну кількість наших повсякденних завдань у цифрову сферу, тим самим підвищивши нашу професійну ефективність. Зрозуміло, що для того, щоб мати успіх і розвиватися, зокрема, у ІТ-сфері, спеціалісти повинні слідкувати за останніми трендами, навчатися та одночасно застосовувати нові технології. Саме за допомогою штучного інтелекту розробники тепер можуть виконувати свою роботу швидше і краще, оскільки алгоритмічні процеси за них уже може виконувати штучний інтелект. Однак, варто з обережністю підходити до питання надання доступу до особистої та корпоративної інформації, оскільки існують загрози зловживання такими даними. Наразі питання забезпечення їх захисту та збереження є одним із ключових і надзвичайно важливим для того, щоб продовжувати розвиток технологій ШІ безпечним чином та без завдання шкоди користувачам.
Підписатися на новини
-
Думка експерта
Еволюція AI-асистентів у SDLC: виклики, досягнення та майбутні перспективи
Ключові аспекти еволюції AI-асистентів у SDLC (Software Development Life Cycle), виклики при впровадженні цих технологій, досягнення в цій галузі та перспективи.
-
Соціальна відповідальність
«Ми повинні бути першими у сфері цифрової інклюзивності», Ігор Процюк, інженер з тестування в EPAM
-
Лайфхаки
Графові бази даних: революція в управлінні складними зв'язками
-
Подія
Automation In Action
-
Лайфхаки
Testcontainers: інноваційний підхід до інтеграційного тестування
Testcontainers — інноваційний інструмент, що має значний вплив на спосіб проведення інтеграційних тестів у Java-проєктах.