Пропустити навігацію EPAM

Наталя Осташко, Senior Program Manager, про важливість академічної освіти, якісне планування, правильну мотивацію та про те, як бути гарним менеджером

Наталя Осташко

Senior Program Manager
Фокус на рості
  • Soft Skills
  • Career Tips

Наталя з EPAM вже понад 17 років. За цей час вона працювала в різних напрямах, змінювала фокус своєї діяльності та дуже багато вчилась. У цьому інтерв’ю вона розповідає про те, чому важлива академічна освіта, де знайти мотивацію для навчання та про характеристики гарного менеджера.

Наталю, ти в компанії вже понад сімнадцять років, розкажи, будь ласка, із чого починалася твоя співпраця з EPAM?

Це був 2007 рік, я тоді була у відпустці по догляду за дитиною. Тож коли я почала задумуватися про відновлення своєї робочої діяльності, я отримала пропозицію приєднатися до компанії EPAM, яка на той час налічувала 170 спеціалістів в Україні. Мені запропонували викладати ділову англійську для інженерів. На той час я працювала в Національному авіаційному університеті й навчала майбутніх фахівців технічній англійській, адже за освітою я філолог. Пропозиція EPAM мене зацікавила, тож я пройшла декілька етапів інтерв’ю і приєдналася до компанії. Коли я почала викладання, я зрозуміла, що моїм студентам-інженерам не потрібна граматика, а нагальною потребою є саме ділова комунікація. Навички презентації, уникання конфліктів та загалом правильні бізнес-фрази, які повсякчас використовуються в бізнес-спільноті — це те, чому раніше, на жаль, не навчали в школах та університетах. Тож я почала робити акцент саме на цьому, а також самій навчатися в цьому напрямі. Наприклад, після початку співпраці з компанією, я отримала декілька міжнародних сертифікатів, у тому числі навчалася в лондонському Триніті-коледжі, де отримала саме сертифікат із тренерства по міжнародній діловій комунікації. З цього й почалася моя кар’єра в EPAM.

Як розвивалася твоя кар’єра далі?

Оскільки я пішла з напряму викладання англійської в напрям ділової комунікації англійською, мене запросили у відділ L&D (Learning and Development), де я стала тренеркою із соціальних навичок (soft skills), а саме — ділової комунікації. У 2012 році я перейшла на позицію L&D-менеджера і відповідала за декілька регіонів: Україна та APAC. У той момент ми якраз починали інтеграцію з нашими китайськими колегами. Також я багато працювала з практикою Digital Engagement. Викладати я ніколи не переставала, викладаю і зараз, але на той момент я стала частиною глобального напряму L&D в компанії та була сфокусована на управлінні цим напрямом в Україні. У процесі я створила 22 технічні менторські програми, які згодом поширилися на всю компанію. Одним із найвагоміших досягнень того періоду я вважаю нашу ініціативу з активного розвитку власних тренерів та менторів у компанії замість залучення зовнішніх експертів. Так у нас з’явився Trainers Club, у якому було 700 спеціалістів і ми багато працювали над тим, щоб навчити їх проводити тренінги та бути менторами.

У той момент, у 2012 році, коли я стала менеджеркою, я також розпочала свою практику кар’єрного та бізнес-коучинга. Оскільки я маю всі необхідні для цього спеціалізації. Я є фахівчинею у сфері освіти та спеціалісткою у викладанні для дорослих людей. Також я впевнена, що зробила багато для розвитку української it-культури в плані побудови якісних комунікацій із клієнтами та формуванні ділових відносин. І, звичайно, я пишаюся тим, що можу допомагати людям знаходити їхній кар’єрний шлях за допомогою своєї коучинг-практики. Усього за декілька сесій, використовуючи правильні інструменти, ми вже можемо знайти для людини правильний шлях для кар’єрного руху.

Якщо повертатися до моєї кар’єри в EPAM, то у 2016 році я перейшла з L&D-напряму в проєктний менеджмент і близько чотирьох років працювала на проєкті у сфері ритейлу. Мабуть, це був найскладніший період у моїй кар’єрі, бо робота займала багато часу, але водночас я дізналася чим є IT зсередини та навчилася реалізовувати IT-проєкти. А також глибоко занурилася в проєктні процеси, роботу інженерів та загалом дізналася про виклики, з якими стикається бізнес.

Однією з причин моєї багаторічної лояльності до компанії є різноманітні шляхи для професійного розвитку. Я завжди маю змогу спробувати себе в якомусь новому напрямі діяльності й водночас не залишати одразу попередній напрям. Тож після того, як я деякий час працювала на проєкті, я перейшла в напрям комерційної освіти EPAM. Цей напрям зародився у 2019 році, коли в компанії було вже багато досвіду в проведенні внутрішніх тренінгів і з’явилася ідея зробити зовнішні тренінги для досвідчених інженерів та менеджерів. Таким чином з’явилася Магістерська програма та інші курси, які наразі ми запускаємо разом із провідними університетами світу.

Розкажи, будь ласка, докладніше про Магістерську програму в EPAM?

Я впевнена, що в компанії є прекрасна експертиза. Наші стандарти дуже високі, не тільки на ринку України, а й у світі. EPAM вже давно навчає випускників вищих навчальних закладів і загалом компанія багато зробила для розвитку IT-сфери в Україні шляхом вирощування молодших спеціалістів. Але в якийсь момент ми зрозуміли, що наш досвід також може допомогти професійно зростати вже досвідченим спеціалістам. Зазвичай коли інженер досягає технічного рівня Lead і вище, перед ним постає питання — куди рухатися далі? Саме тому і з’явилася Магістерська програма, яка допомагає навчати Delivery-менеджерів, архітекторів рішень тощо. 

На цей час ми вже маємо ліцензовану та акредитовану Master's Degree Program, яка дає змогу фахівцям здобути диплом магістра за потрібним технологічним напрямом.

Академічна освіта зараз, на жаль, відстає від того, що вимагається від спеціалістів на ринку, тож хто як не індустріальний партнер може допомогти університетам актуалізувати навчальні програми. EPAM своєю чергою, співпрацюючи зі світовими університетами, також додає до своїх програм академічний складник, без якого це був би просто курс чи тренінг, а не магістерська програма. Саме тому Master's Degree Program — це дуже потужна ініціатива, мета якої дати спеціалістам необхідні знання та навички, та й загалом — зробити IT-індустрію та EPAM краще.

Як навчитися бути менеджером?

Маю просту відповідь на це запитання — потрібно вчитися. Проводячи тренінги по лідерству або менеджменту, я часто стикаюся із тим, що на них приходять спеціалісти, які фактично ніде не вчилися, а саме не читали профільну літературу, не отримували сертифікації, не здобували ніякої академічної освіти. Часто спеціалісти мають лише одне підґрунтя — певний досвід здобутий емпіричним шляхом. Тобто шляхом експериментів на своїй команді. Я не вірю в такий підхід, я впевнена, що основою мають бути саме теоретичні знання, які вже потім потрібно практикувати в реальному житті. Менеджери мають бути обізнаними в багатьох питаннях — як будувати команду, як мотивувати, як діяти в кризових ситуаціях, як вирішувати конфлікти тощо.

Підсумовуючи, мій підхід — це насамперед здобуття базової освіти в напрямі менеджменту, потім багато практики та навчання протягом усього кар’єрного шляху.

А щодо літератури, то я б порадила читати книги Іцхака Адізеса, Тома ДеМарко та Патріка Ленсіоні. 

Як ти гадаєш, чи всі люди мають розвивати свою кар’єру в напрямку менеджменту?

Однозначно ні. Кожна людина живе на світі, щоб закривати свої потреби. Якщо професія менеджера закриває ці потреби — це добре. Але є певні потреби, які неправильно та неможливо закривати шляхом переходу в цю професію. Також для того, щоби бути керівником і працювати з людьми, треба хоча б на 10 % любити людей, як би дивно це не звучало. Якщо для вас спілкування з командою потребує неабияких зусиль, то ви ймовірно не на своєму місці.

Тож теоретично всі люди можуть стати керівниками, але не всім це потрібно робити й не у всіх є правильна мотивація для цього, на це потрібно зважати. Моє завдання, як кар’єрного коуча, визначити та показати спеціалісту доцільність руху в сторону менеджменту, або в бік архітектури рішень, або в будь-який інший для того, щоб робота приносила людині задоволення та закривала потреби.

Якими трьома характеристиками має володіти гарний менеджер?

Він має бути самовпевненим, довіряти своїй інтуїції та любити людей. Останній пункт — це дуже важливо. Знаю, що у всіх бувають моменти зневіри в людстві загалом, у тому числі й у мене. Але я впевнена в тому, що треба любити свою команду, щоб якісно нею управляти.

Як ти відновлюєш свій ресурс для продуктивної роботи?

Я вважаю, що щоденною рутиною матері має бути піклування про себе, оскільки вона має відповідальність перед своїми дітьми. Так само це стосується і менеджерів, вони теж мають піклуватися про себе, оскільки мають відповідальність перед своєю командою та перед компанією. Тому я маю таке правило: «година в день — на себе, день у тиждень — на себе, три дні в місяць — на себе». Це означає, що в ці проміжки часу я роблю лише те, що хочу. Наприклад, щонеділі я зазвичай нічого не планую, тож я прокидаюся зранку і вирішую, що хочу робити. Відповідно три дні на місяць я повністю відключаюся від зовнішнього світу та від спілкування з будь-ким. 

Я можу поїхати в готель і весь час читати книжки або дивитися серіали або навіть просто лежати. Останні три роки в мене, на жаль, не виходить узяти повноцінну відпустку, тож ці три дні для мене особливо важливі.

Також я займаюся спортом п’ять разів на тиждень, та один-два рази — ходжу на масаж. У мене є психолог із 2018 року, з яким я регулярно спілкуюся та ситуативно я звертаюся до коуча, якщо в мене виникає якась бізнес-дилема. У ці моменти я стараюся не знаходитися в деструктивному внутрішньому монолозі, тобто сам на сам із цим питанням, тож завдяки коучу можу швидко прийняти важливе рішення.

Тож піклування про ментальне і фізичне здоров’я є моїм основним пріоритетом.

Чи можеш ти докладніше розказати про роботу з психологом і з коучем — до якого саме спеціаліста та з якими темами варто звертатися?

Коучинг може допомогти вам із дилемами, які стосуються сьогодення та майбутнього. Наприклад із такими питаннями, які стосуються прийняття важливих рішень: зміни роботи, переїзду, дорогих покупок, відкриття бізнесу, складностей на нинішньому проєкті або загалом на роботі. Коуч може запропонувати вам виконати певні вправи для того, щоби показати вам цю ситуацію з різних сторін та підсвітити моменти, які викликають у вас сумніви.

Що стосується психолога, то до нього варто звертатися, якщо ви відчуваєте втому, тривожність, переживання, зневіру тощо. Психологія — це про підтримку, про те, що ви не одні в цій ситуації. Навіть якщо ви сильна особистість, то вам однаково іноді хочеться побути слабкою і безвідповідальною. Наголошую на тому, що це моя суб’єктивна оцінка, бо насправді психологія та психотерапія — це набагато глибше. Тож я хотіла б порадити не залишатися самотою у своїй тривожності, невизначеності, сумі тощо. Обов’язково зверніться до спеціаліста. Навіть якщо не знаєте, хто б зміг вам допомогти в цій ситуації, однаково пошукайте дипломованого та сертифікованого психолога з профільною освітою. Коуч зі свого боку теж має володіти міжнародними сертифікатами. Коучинг ще досить молода професія, але вже зараз є декілька міжнародних шкіл, які готують гарних спеціалістів. Якщо ви хочете пропрацювати робочі або бізнес-питання — зверніться до кар’єрного коуча, якщо маєте питання щодо стосунків або особистого життя — до лайф-коуча. Після того, як ви обрали спеціаліста по критеріях освіти та напряму діяльності, обов’язково оцініть свої враження від першої зустрічі — для того, щоби працювати далі, вам має бути комфортно з людиною.

Поділися, будь ласка, своїми найближчими планами на навчання та розкажи, якими інструментами ти користуєшся для здобуття нових знань та навичок?

Цього року я вступаю на магістратуру до вищого навчального закладу за напрямом консультативної психології. Я хочу оновити свої знання саме за цим напрямом, оскільки світ не стоїть на місці й мені важливо залишатися «в контексті» для того, щоби продовжувати якісно керувати командою та допомагати людям, які звертаються до мене як до коуча. Я дуже поважаю академічну освіту, тому обираючи між курсами та магістратурою я завжди оберу друге. Особливо, якщо я впевнена в тому, що це мені потрібно й цікаво.

Якщо ж ви не знаєте, чи потрібно вам навчання в певному напрямі та чи будете ви надалі розвиватися в ньому, я рекомендую спочатку пройти маленький безплатний курс, потім — середній по вартості, після цього — більш коштовний. Так ви зрозумієте, чи цікава вам ця професія і, чи цікаво вам у ній практикуватися і розвиватися далі.

Ну і, звичайно, хочу наголосити, що вміння навчатися потрібно розвивати. Це є тією навичкою, яка буде в пригоді все життя. Тож обов’язково йдіть туди, де вам цікаво, плануйте своє навчання на день/тиждень/місяць/рік та обов’язково робіть перерви та канікули, це допоможе вам зберігати наснагу до цього процесу.

Як правильно щось планувати зараз у нашому нестабільному світі?

Почну з того, що планувати в будь-якому разі треба. Перед кожним із нас має бути «картина майбутнього». Саме за цим до мене зараз часто звертаються на коучинг-сесіях. Треба дивитися в майбутнє і формувати його, це і є стратегією. Щодо тактичних кроків, то їх варто переглядати кожен день, оцінюючи поточну ситуацію. Тут багато чого залежить від подій, на які ви не може повпливати. Тож завжди майте основну мету, яка дає мотивацію та робіть щоденні маленькі кроки до цієї мети.

Що ти робиш у час, вільний від навчання, роботи, коучинг-сесій та викладання?

Насправді мені дуже подобається робити те, що перелічено в цьому питанні. Я люблю працювати та можу сказати, що знайшла своє призначення в житті. А що стосується іншого, то я люблю читати, брати участь у конференціях у ролі спікерки та слухачки. Також, оскільки я живу на дві країни — Україна та Іспанія, то я розділяю свій вільний час на різні активності в цих країнах. Наприклад коли я буваю в Києві, я відвідую театри, вистави, джазові концерти та різні заклади. В Іспанії я люблю ходити в гори. Тож підсумовуючи, я не маю багато вільного часу, але намагаюся проводити його з максимальної користю для себе та своєї родини.

Підписатися на новини

Чудово! Ми вже готуємо добірку актуальних новин для вас :)

Вибачте, щось пішло не так. Будь ласка, спробуйте ще раз.

* Обов'язкові поля

*Будь ласка, заповніть обов’язкові поля

Вакансії EPAM Ukraine у Київ | Львів | Харків | Дніпро | Вінниця | Івано-Франківськ | Одеса | Чернівці | Хмельницький | Рівне | Ужгород | Тернопіль | Луцьк за напрямком Java | JavaScript | .NET | DevOps | Experience Design | Software Testing | Business Analysis | Python| Big Data | Mobile | Solution Architect | Ruby on Rails у містах за напрямком Java вакансії Київ | Java вакансії Харків | Java вакансії Львів | Java вакансії Вінниця | Java вакансії Одеса | Java вакансії Івано-Франківськ | Java вакансії Чернівці | Java вакансії Хмельницький | Java вакансії Рівне | Java вакансії Ужгород | Java вакансії Тернопіль | Java вакансії Луцьк | JavaScript вакансії Київ | JavaScript вакансії Харків | JavaScript вакансії Львів | JavaScript вакансії Вінниця | JavaScript вакансії Одеса | JavaScript вакансії Івано-Франківськ | JavaScript вакансії Чернівці | JavaScript вакансії Хмельницький | JavaScript вакансії Рівне | JavaScript вакансії Ужгород | JavaScript вакансії Тернопіль | JavaScript вакансії Луцьк | DevOps вакансії Київ | DevOps вакансії Харків | DevOps вакансії Львів | DevOps вакансії Вінниця | DevOps вакансії Одеса | DevOps вакансії Івано-Франківськ | DevOps вакансії Чернівці | DevOps вакансії Хмельницький | DevOps вакансії Рівне | DevOps вакансії Ужгород | DevOps вакансії Тернопіль | DevOps вакансії Луцьк