Пропустити навігацію EPAM

Актуальні CSR-проєкти: як допомогти дітям у виборі професії

Азіза Хамідова

Експертка проєктів соціальної відповідальності, EPAM
Соціальна відповідальність 

Як бізнес може допомогти професійній орієнтації підлітків? Що відрізняє звичайну корпоративну екскурсію від профорієнтаційних заходів? Що є найвищим пілотажем у цій галузі?

Кілька років тому я працювала у медіа холдингу, та, зокрема, розвивала профорієнтаційний проект «Подорож у телевізійне задзеркалля». Його ідея виникла спонтанно – багато дітей хотіли побачити «як роблять телебачення», тому їхні батьки та вчителі часто зверталися із проханням організувати дітлахам екскурсію. Проєкт набув неабиякої популярності та нині діє на постійній основі. Щомісяця телевізійники приймають 8-10 груп школярів.

Що відрізняє звичайну корпоративну екскурсію від профорієнтаційного заходу? Відповіді на ці питання я знайшла на освітніх онлайн-ресурсах, зокрема на http://prof.osvita.org.ua

Безумовно, шукати та знаходити себе ніколи не пізно, але у світі, що стрімко розвивається, краще зробити це вчасно. Одразу ж після народження дитини, батьки мають замислитися над двома питаннями «Як допомогти дітям зорієнтуватися у розмаїтті професій?» та «Коли ж варто почати?»

До народження доньки я дивилася на корпоративні профорієнтаційні проєкти виключно з точки зору популяризації галузі та її окремих спеціальностей. Материнство змусило мене поглянути на звичні речі з іншого боку. Тепер я розумію, наскільки важливо давати дитині можливість накопичувати корисний досвід. Адже чим більше діти побачать-спробують-пізнають, тим швидше вони сформують власні вподобання, які і допоможуть у виборі професії.

Що дає школа?

Сьогодні в Україні реформування середньої освіти тільки починається, і профорієнтацію додають до шкільних програм.  Інші країни пройшли цей шлях вже давно. Наприклад, в США працює психолого-педагогічна служба "Гайденс", яка допомагає старшокласникам підібрати навчальну програму, визначитися з майбутньою професією і індивідуальними здібностями, які необхідно розвивати.

В Ізраїлі ціла система шкільної освіти базується на принципі профорієнтації. Що це означає? Вибір конкретної школи є вибором майбутньої професії. Для переходу в професійну спеціалізовану школу, учень повинен пройти психологічне тестування для визначення розумових здібностей, перевірити знання з англійської мови та математики. За цими результатами психолог дає рекомендації для подальшого професійного та особистісного розвитку.

У Європі підтримують політику профорієнтації протягом цілого життя. Для цього спеціально створена мережа European Lifelong Guidance Policy Network. Вона сприяє співпраці країн Європейського Союзу у галузі безперервного розвитку і професійного вибору.

Найближчими роками навряд чи ми можемо розраховувати на відчутний результат від впровадження профорієнтації в українських школах. Реформи в нас відбуваються не швидко. Але є існують й інші можливості допомогти дітям у виборі професії.

Обираймо граючись

Діти дошкільного та молодшого шкільного віку найкраще сприймають інформацію в ігровій формі. Вони поки що не мислять категоріями самореалізації, їм набагато цікавіше і корисніше спробувати себе в різних ролях. Чудовою альтернативою гурткам є так звані "міста професій". В них дитина за короткий час "занурюється" в спеціальність, наприклад, пробує себе у ролі пілота, пожежного, викладача або навіть IT-фахівця.

Разом з тим діти засвоюють й інші корисні навички: вчаться робити покупки в супермаркеті, оформлювати посилку на пошті, готувати їжу тощо.

У місті професій KidsWill (що розташований в київському ТРЦ "ARTMall - Ред.) вже понад рік працює станція компанії ЕРАМ "Світ програмування", де дітей знайомлять з основами комп'ютерної мови Scratch і допомагають створити власний мультик з кількома персонажами. За рік роботи станцію відвідало понад 7 тисяч дітей, що свідчить про високу цікавість до професії програміста.

В гостях у бізнесу

Старшим дітям цікавіше побачити виробничий процес на власні очі. Корпоративні екскурсії сьогодні практикують багато компаній. Одними з перших свої двері для відвідувачів відкрили фабрика "Roshen", завод "Кока-Кола", офіс "1+1 медіа", автосалон "ПрагаАвто", кол-центр "Київстар".

Актуальну інформацію про запис на корпоративні екскурсії шукайте  на офіційних сайтах та на сторінках в соцмережах відповідних компаній. Крім того, можна замовити деякі екскурсії у туристичних операторів, зокрема:

  • до оранжереї "Камелія", де дітям покажуть закриті теплиці і познайомлять з професію флориста;
  • до Національної опери, де діти потраплять до світу за лаштунками;
  • до кіностудії Film.ua, де можна побачити роботу 3D-аніматорів, костюмерів, гримерів, режисерів, операторів, акторів;
  • на хлібозавод "Кулінічі", де діти матимуть можливість поспілкуватися з технологами та самостійно випекти булочку;
  • на фабрику ялинкових прикрас в Клавдієво-Тарасово (Київська область), єдине в Україні підприємство з виготовлення ялинкових прикрас ручної роботи, і спробувати власноруч розфарбувати іграшку.

Будь-який бізнес може організувати подібні екскурсії власноруч. Запрошуйте дітей до офісів компаній чи на підприємства, на яких працюєте ви самі, або ж батьки друзів та однокласників вашої дитини. Живе спілкування, нові емоції та враження допомагають зрозуміти дітям, які персональні якості та навички необхідні для опанування тієї чи іншої професії.

Профорієнтація на прикладах

Особисто для мене вищим пілотажем в профорієнтації є лекції професіоналів для учнів старших класів (починаючи з 7 класу). Так, наприклад, агрохімічна компанія Syngenta практикує проведення лекцій для школярів, які цікавляться агрономією та біологією. Для цього їх запрошують відвідати дослідницьку R & D-станцію і діагностичний центр компанії в Білій Церкві.

Цінність такого формату в тому, що діти бачать людину, яка реалізувалася в професії, та яка може надихнути їх власним прикладом. Вдалим форматом є також інтерв'ю з 12-15- річними підлітками, які вже досягли певного успіху в улюбленій справі.

Для низки галузей - IT входить до цього переліку - характерним є раннє входження в професію. Молоді інженери можуть досягти певних кар’єрних висот вже у 20-25 років. Тому для цієї галузі надзвичайно важлива рання профорієнтація. Дітям, які цікавляться цією професію, стануть в пригоді літні профільні школи або поєднання шкільного навчання із курсами. Таким чином, до закінчення школи молоді люди вже будуть мати базу для подальшого розвитку професійних навичок.

IT- асоціація України вже 5 років проводить освітній проєкт JoinIT для школярів. В рамках проекту програмісти ІТ-компаній відвідують школи і проводять лекції для старшокласників. Цього року проект охопив понад 200 шкіл.